Na de tyfoon - Reisverslag uit Osaka, Japan van Arjen Barel - WaarBenJij.nu Na de tyfoon - Reisverslag uit Osaka, Japan van Arjen Barel - WaarBenJij.nu

Na de tyfoon

Door: Arjen

Blijf op de hoogte en volg Arjen

16 September 2013 | Japan, Osaka

Vanochtend om half negen werden we ruw gewekt door Pat's iPhone. Een noodmelding kwam binnen. Niet eenmaal, maar minimaal vier maal ging het ding luid af. Wat was er aan de hand? Geen idee, een reeks Japanse tekens vulden het scherm. Het zou ons echter niet verbazen als het iets met de tyfoon te maken heeft die vanochtend over dit deel van het land raasde. Tenminste, zo zagen wij op televisie, toen we eenmaal echt wakker waren. Beelden van weggewaaide dakpannen, bomen op hondenhokauto's en kolkende rivieren. Heel erg allemaal, maar hebben we er iets van gemerkt?

Helemaal niets....

Nouja, wel van de regen die eraan vooraf ging. Die kwam gisteren met bakken uit de hemel. Zonder parapluutje, een vaste accessoire van iedere Jap op zo'n dag, was het geen doen om op straat te lopen. Nu kun je zo'n ding op elke straathoek kopen, alle convenience stores hebben er tig op voorraad, voor minder dan € 4! Beter is het echter om de buitenlucht zoveel mogelijk te mijden en je heil overdekt te zoeken, in een museum of in een badhuis, zoals wij gisteren deden. Geen ordinair badhuis overigens. Spa World pretendeert een van de grootse badhuizen in Japan te zijn. Dat is misschien niet overdreven. Een verdieping vol heet water baden, sauna's en andere features waar water uit komt. Feitelijk twee etages, een voor mannen en een voor vrouwen. Een met een Europees thema en een met een Aziatisch. Per maand wisselt dat per sexe. De mannen mochten dit maal naar de Aziatische vloer, of wat ze hier onder Aziatisch verstaan! Het midden oosten met z'n hammams zijn duidelijk een inspiratiebron. Zonder de charme van schreeuwende masseurs en scrubbers, want ook hierbinnen blinken de Japanners uit in rust. Ook al waren ze met zeer veel, we waren niet de enige die het badhuis een goede optie vonden om de regen te ontvluchten. Een mierennest van naakte mannetjes met kleine oranje handdoekjes, die ofwel op het hoofd lagen, ofwel het geslacht ten delen afdekten. Met z'n dertigen in bad, dat is weer eens een geheel nieuwe ervaring en een goede manier om je jetlag te verwerken.

Inmiddels is het schitterend weer. De tyfoon is richting Tokyo getrokken. De Shinkansen zal nog wel even vertraagd blijven. Daar kunnen ze het nieuws nog wel een dagje mee vullen (want naast de afgewaaide dakpannen zagen we met name stilstaande treinen, wat ons ook even aan onze eigen Fyra's deed denken, en rustig wachtende mensen).

Perfect weer om morgen op de fiets te stappen en Osaka te verlaten, richting het noorden! De tyfoon achterna!

• 16 September 2013 - 15:49

JT, JD & HA:

We zien het al helemaal voor ons. HA, vraagt waar jullie oranje handdoekje was en stond Pats op de bar met ....