Zuid Korea vs Japan - Reisverslag uit Iizuka, Japan van Arjen Barel - WaarBenJij.nu Zuid Korea vs Japan - Reisverslag uit Iizuka, Japan van Arjen Barel - WaarBenJij.nu

Zuid Korea vs Japan

Door: Arjen Barel

Blijf op de hoogte en volg Arjen

11 Oktober 2016 | Japan, Iizuka

Woord vooraf

Geheel in lijn met de republikeinse partij in Amerika, die op hun site twee uur voor het begin van het vice presidents debat hun kandidaat Mike Pence al als winnaar uitriepen, verkondigde de staats website al voor publicatie van dit verslag dat de grote leider heeft verklaard dat Noord Korea als grote winnaar uit de strijd is gekomen.

Woord vooraf II.

Het is vandaag Health and Sports Day in Japan. Een officiële feestdag. Wat en hoe weten we niet precies, we hebben niet uitzonderlijk veel Japanners zien sporten of gezond zien eten. Maar het leek me een goede aanleiding voor een competitie. Na anderhalve week Zuid Korea en twee weken Japan is het een mooi moment voor een vergelijk. Tijd voor Zuid Korea vs Japan, in vier categorieën!

1. Gezelligheid

Een makkelijk winstpunt voor Zuid Korea. Japan is namelijk niet gezellig. Dat wisten we al, maar werd deze reis weer eens stevig bevestigd. Lekker op een terrasje zitten met een biertje? Vergeet het maar. Er zijn allereerst nauwelijks terrasjes en daarnaast is lekker een biertje drinken zonder daarbij meteen een maaltijd te bestellen ook een opgave. Er zijn wel barretjes, maar doorgaans zijn deze obscuur. Zeer obscuur. Het alternatief zijn coffee bars maar ook deze zijn dun gezaaid buiten de grote steden. In Zuid Korea is dat anders. Alles is veel opener. Soms wordt er op straat gegeten en koffie tentjes sluiten niet om 20.00 u. Er is veel langer leven op straat en Koreanen spreken je ook eerder aan. De conversatie blijft vanwege het gebrekkige Engels - iets dat voor beide landen geldt - vaak beperkt, maar toch: er is sprake van menselijk contact!

Nu zal ik niet beweren dat dit in Japan helemaal ontbreekt. Twee dagen terug hing er nog een vrouw aan mijn kuiten. De bejaarde cheffin van de ryokan in Nagayu wilde wel eens even voelen wat voor een spieren ik had ontwikkeld, nadat ze begrepen had dat we al ruim 1000 kilometer erop hadden zitten. Daarna keek ze samen met haar personeel toe hoe Pat zijn fiets met de tuinslang van vulkaan as ontdeed om ons vervolgens hartelijk uit te zwaaien.

Niettemin één punt voor de Koreanen.

Tussenstand 1 : 0

2. Nederland gezindheid

Je zou bijna denken dat we deze categorie op verzoek van de PVV hebben toegevoegd en namens hen onderzoek hebben gedaan of Hollanders wel een beetje geliefd zijn in dit deel van de wereld. Niets is minder waar, zo trots zijn we nu ook niet op ons landje. Maar de confrontatie met Neerlands erfgoed die we deze reis hadden, noopt ons toch eens naar de nationale identiteit te kijken en te bepalen hoe die in Japan en Zuid Korea beleeft wordt.

Je zou denken, dit wint Japan op zijn sloffen. Met name Nagasaki en de streek erboven zijn zeer Oranje gezind, sinds de Nederlanders als één van de weinigen handel mochten drijven in Japan en in Nagasaki, op het eilandje Dejima een post en een fabriek bouwden. Dat gebiedje, dat inmiddels omsloten ligt door drooggemaakt land - want ja, waar wij ook zijn, polderen zullen we - is met veel geld gerestaureerd. Nederlands geld waarschijnlijk want opeens kregen we Nederlandse folders en was er overal video uitleg in ons eigen taaltje.

Maar de invloed van de Nederlanders was groter. Met hen kwam de westerse wetenschap Japan binnen. Grappig genoeg wordt die nog steeds Rangaku genoemd, wat letterlijk Nederlandse Studies betekend. Hier in Nakatsu, waar ik dit nu schrijf, was een centrum van deze westerse wetenschap, die zich vanuit Kyusu over heel Japan uitbreidde.

Nog een weetje: een aantal Japanse woorden die nu gemeengoed zijn, werden geïntroduceerd door de Nederlanders. Het woord koffie bijvoorbeeld. Het bijbehorende bruine goedje werd overigens ook door onze voorvaderen naar dit land gebracht. En misschien ook wel naar Korea, waar je overal Dutch Coffee ziet. Kouwe filter koffie is dat. Ik denk dat we van geluk mogen spreken dat de Senseo hier nog geen voet aan de grond heeft gekregen en onze reputatie voorgoed vernietigd heeft.

Maar het kan gekker: tussen Sasebo en Nagasaki is half Nederland nagebouwd, in het pretpark Huis ten Bosch. We zijn er met een klein boogje omheen gefietst en waren toch wel verbaasd toen we opeens de dom boven de bomen zagen verschijnen en even later ook een replica van het Rijksmuseum in de verte ontwaarde. Het oude Holland Village is deels in verval, maar in het deel dat inmiddels Kaap Hoorn heet, waan je je gewoon op de markt in Gouda, of Gorinchem. Als dat geen Holland promotie is!

Maar.... in Zuid Korea zijn ze dol op Guus Hiddink, die hun voetbalteam een aantal jaar geleden tot in de halve finale van het WK leidde. En wij zijn ook dol op Guus. Nipte winst daarom voor Zuid Korea!

Tussenstand 2 : 0

3. Autonamen

Als je zoveel onderweg bent als wij, dan zie je veel auto's. Natuurlijk probeer je dat te vermeiden door veel kleine weggetjes te zoeken, maar dat is niet altijd mogelijk. In de bergen zijn de wegen schaars, omdat ze zoveel mogelijk de dalen volgen. Soms denk je ook dat een weg klein is en blijkt ie opeens tweebaans. Het gebeurt zelfs wel eens dat een weg begint met iets dat niet veel meer is dan een boerenpad en dan opeens rij je over glimmend asfalt. Geen peil op te trekken.

Hoe druk of rustig ook, we zien veel achterkanten van auto's en daarmee de namen. Wat betreft inventiviteit wint Japan met voorsprong. Waar de Kia's en Hyundai's in Zuid Korea soms grappig uit de hoek komen met namen als Morning en Pride, maar meestal gewoon Accent of SM7 heten, is het in Japan een waar festijn aan creatieve merkbeleving. Een kleine opsomming. We hebben de Azela, Cast, Cocoa, Cube, Diva, Every, Fit, Hustler, Lapin (ja, Frans voor konijn), Latte, Life, March, Move, Moco, Mira, Stella, Palette, Pastel, Porte, Tantoo, Voxy en ga zo nog maar even door. Het grappige is, al deze auto's zien er min of mee hetzelfde uit; als een hondenhok op iets te kleine wieltjes. Heeft iets met wegenbelasting te maken heb ik begrepen, deze zogenaamde Kei cars, ofwel kleine niet helemaal gelukte autootjes die je niettemin zonder problemen van a naar b brengen.

Bottomline is dat Japan deze categorie het beste scoort.

Tussenstand 2 : 1

4. Eten

Altijd belangrijk, zeker als je aan het fietsen bent. Een voedzame maaltijd op zijn tijd is onontbeerlijk. Japan en Zuid Korea liggen vlak bij elkaar, dus je zou denken dat de keukens ook aan elkaar verwant zijn. Maar dat is niet per definitie het geval. In Zuid Korea is het eten vaak pittig. Bovendien kan er geen maaltijd geserveerd worden zonder begeleiding van Kimchi, de gefermenteerde kool met rode pepers. Dat is twee keer lekker, maar dan weet je het ook wel met de kimchi.

De Japanse keuken is milder en lijkt gevarieerder, hoewel de Koreaanse ook niet bepaald eenzijdig is. Opvallend is dat ze hier veel met paddestoelen doen en meer ei gebruiken. De tempura zijn we in Zuid Korea niet zo vaak tegen gekomen, maar dat kan ook aan onze keuze voor restaurants gelegen hebben.

Een van de meest opvallende verschillen is dat in Japan echt alles helemaal geprepareerd op je bord komt, terwijl je in Zuid Korea veel zelf moet doen. Vaak met een schaar. Bijvoorbeeld: je zit in een Korean BBQ tent, dan krijg je daar grote stukken vlees. En die schaar. Bedoeling is dat je ze zelf fijn knipt. Maar die schaar die kan ook in allerlei andere dingen gezet worden. Zo werd de eerste avond de kool in onze hete soep in kleine stukjes geknipt. Maar we hebben de schaar ook in inktvissen gezet.

Ondanks het feit dat we die schaar in Japan wel eens missen - in heel Japan geen schaar gezien, in ieder geval niet in een restaurant - geven we het land van de reizende zon hier toch het voordeel van de twijfel, omdat we hier toch een aantal keer zo verrukkelijk hebben gegeten dat we daarover naar huis zouden schrijven, als we dat niet digitaal in een blog zouden doen.

Hiermee komt de eindstand op 2 : 2, een mooi gelijk spel. Wie had dat verwacht? Als Japan fanaten wij misschien niet direct. Maar ik denk dat iedereen blij is met deze uitslag, behalve de grote leider van Zuid Korea's noorderbuur.