Early bird - Reisverslag uit Tokio, Japan van Arjen Barel - WaarBenJij.nu Early bird - Reisverslag uit Tokio, Japan van Arjen Barel - WaarBenJij.nu

Early bird

Door: arjenenpatrick

Blijf op de hoogte en volg Arjen

25 Mei 2012 | Japan, Tokio

Het is over negen, de avond is gevallen en er is nauwelijks activiteit meer in dit holiday resort vlakbij Imabari.
Minder dan twee uur geleden klommen we vanaf ons kampeerterrein, waar we helemaal in ons eentje staan en ook nog geen beheerder troffen, naar boven, naar dit complex. We hadden na een flinke dag fietsen behoefte aan een bad, en wat is dat lekkerder dan een hot spring - of zoals ze dat hier noemen: een onsen. Aan de balie van het toch wel imposante, of moet ik zeggen pompeuze, gebouw stond een lief meisje ons te woord. De Spa, daar konden we gebruik van maken, voor ¥ 500. We konden voor ¥ 100 extra ook een klein handdoekje gebruiken, maar ervaren onsen gangers als we inmiddels zijn, hebben we die zelf.
Nog een vraag aan het meisje: of we er ook kunnen eten. In een onsen is dat vaak het geval, maar of dat in dit holiday resort ook zo is? Het meisje schrikt een beetje van de vraag. Het kan wel, stamelt ze, maar het is 'a bit expensive'. Hoeveel dan, willen wij weten. ¥ 3500 per persoon. Omgerekend is dat zo'n € 35, dus daar val je je geen buil aan. En toen wisten we nog niet wat ons te wachten stond aan delicatessen! Voor die 35 euro mochten we pakken wat we wilden van vier buffetten, met de overvloed aan sashimi (verse rauwe vis) als hoogtepunt. En uiteindelijk bleek het badhuis ook binnen die prijs te valken, inclusief twee kleine handdoekjes! Je zou bijna van een koopje spreken.
Nu is het hier momenteel geen vakantie, dus het resort werd voornamelijk door ouderen bevolkt. Dat is in dit land, met de langstlevende bevolking geen uitzondering. Je komt veel ouderen tegen, vaak nog aan het werk, maar ook in groepen bij tempels, kastelen en souveniershops.
Na het heerlijke eten zijn we in bad gegaan. Hoewel het een heel ritueel is en je de eerste keer echt de kunst moet afkijken, went het snel en is het al gauw de gewoonste zaak van de wereld om gezamenlijk te badderen. Je begint met jezelf goed reinigen, gebruik maken van een kraan en een douche. Je zit dan op een laag krukje, van plastic. Zeep en shampoo zijn ruim voor handen. Eenmaal helemaal schoon, dan ga je naar de warm water baden. Het kleine handdoekje, dat je al goed gebruikt hebt in de grondige reiniging, kun je voor de vorm nog een beetje voor je geslacht houden als je van bad naar bad loopt. Eenmaal in het water dient het doekje hetzij op de rand, hetzij op je hoofd gelegd te worden. Zolang het maar niet in contact komt met het water. Dat is immers niet hygiënisch.
Na in een of twee baden geweest te zijn, waarin het vooral de bedoeling in contemplatief voor je uit te zitten kijken, kun je nog even de sauna in, of neem je nog een douche om zeker te weten dat er geen vuil achter blijft.
Het hele badritueel kost een half uurtje, soms drie kwartier. Maar je kunt het verlengen door nog even lekker in een ligstoel te kruipen en nog even goed te scheren of te föhnen.
Maar niet na 9 uur. Want dan ligt dit land, in ieder geval buiten de grote steden, op een oor. Of zo lijkt het toch in ieder geval. Wij voelen ons hier in dit resort om half tien al bijna een nachtbraker! Nachtbraken en morgen toch uitgeslapen weer op de fiets. Dat is beslist een pluspunt van dit land!